Uw mening telt!
Wat vindt u van de invoering van het vliegbrevet in de modelluchtvaart?
Perfect. 38.9%
Goed, maar er is nog werk aan het systeem. 33.3%
Absoluut overbodig. 22.2%
Het verhoogt de veiligheid in de modelluchtvaart. 5.6%

Aantal stemmen: 18


 
 
Version 2.08

Het afregelen van methanolmotoren

Wanneer je een nieuwe motor koopt is deze vanuit de fabriek reeds afgesteld. Het regelen van de motor beperkt zich normaal tot het bijstellen van de carburatornaald. Met deze naald regel je de hoeveelheid benzine die je carburator binnenkomt. Nadat de motor is gestart en de tijd heeft gekregen om op bedrijfstemperatuur te komen gebruik je deze naald om bij volgas het maximum vermogen te regelen. Draai je de naald dicht verarm je het mengsel, draai je de naald open dan verrijk je het mengsel. Je moet een goed punt trachten te vinden zodat je een optimaal vermogen hebt zonder je motor te hard te belasten. Een te arm mengsel doet de motor snel warm lopen en bezorgt de motor veel slijtage. Bij een te rijk mengsel zal de motor zijn optimaal vermogen niet bereiken en indien het mengsel extreem rijk is zal hij uiteindelijk stilvallen. De tegenregeling (of mengsel controle schroef): Deze regelschroef wordt gebruikt om de lage toeren en de overgang naar volgas vlot te laten verlopen. De schroef heeft een fabrieksinstelling en je kunt deze het best zo laten staan. Indien je per ongeluk de naald verdraaid hebt of een afregeling zich opdringt, kan je volgende stappen volgen: laat je motor ongeveer 5 seconden in leegloop (idle) draaien en geef dan volgas. Wanneer de motor traag versnelt en er een vettige witte rook uitkomt, betekent dit dat het mengsel te rijk is. Bij een veel te rijk mengsel bekom je een onstabiel toerental en de motor produceert dan zeer veel rook. Hij kan zelfs stilvallen. Je moet de schroef dan met de wijzers van de klok dichtdraaien (15° á 30° per poging). Wacht even en bekijk het resultaat. Als je nu volgas geeft moet de motor zonder haperen accelereren naar het max. toerental. Indien de motor geen rook produceert en stilvalt als je volgas geeft is het mengsel te arm. Je moet de regelschroef dan tegen de wijzers van de klok open draaien. Ongeveer 90° om het mengsel sterk te verrijken. Nadien kan je de naald in stappen van 15° á 30° terug dicht draaien tot wanneer je de correcte respons van je motor bekomt. Als je motor volledig ontregeld is, gebruik dan eerst de instelling die de fabrikant aangeeft en regel dan verder af.

Vooraleer je een nieuwe arf koopt

Niettegenstaande we de laatste jaren gebombardeerd worden met arf's zijn er ook nog een groot aantal "echte" modelisten die hun vlietuig zelf willen bouwen. Het is echter duidelijk en spijtig dat er steeds minder bouwdozen in de winkelrekken terug te vinden zijn. Maar blijkbaar is dit onze vraag die door de producenten ingewilligd wordt. Voor de prijs moet je zeker niet zelf bouwen. Straffer nog, een doorsnee arf is bijna zeker goedkoper dan een zelfgebouwd toestel. Hier moet dan wel onmiddellijk aan toegevoegd worden dat er zeer veel arf's gewoonweg prullen zijn. De vliegkwaliteit van deze producten hoeven dan ook geen verdere uitleg. Indien je een arf toestel wenst aan te kopen kan je best eens wat fora afschuimen waar jouw nieuwe vliegtuig besproken wordt. Dit kan je heel wat geld en ellende besparen en je vindt er zeker nuttige tips en opmerkingen over je bijna nieuwe vliegtuig. Enkele sites en fora waar je zeer veel productinfo terugvindt: Indien je toch beslist om je vliegtuig zelf te bouwen, kan je twee kanten op. Of je koopt een bouwdoos waar alle benodigde materialen bouwklaar inzitten, of je begint vanaf nul met niets meer dan een tekening. In beide gevallen is het ook hier geen slecht idee om op enkele fora wat informatie over je nieuwe vliegtuig in te winnen. Enkele sites waar plannen op te vinden zijn vind je hieronder terug:

Hoe kies je de juiste elektromotor voor je vliegtuig

Het vliegen met elektromotoren is in de modelbouw wereld al enkele jaren aan een sterke opmars bezig. Er zijn dan ook tal van voordelen verbonden aan het elektrovliegen. Een kleine opsomming:
  1. De perfecte dosering van het motorvermogen.
  2. Het trillingsvrij draaien waardoor het airframe minder belast wordt en waardoor er dus lichter kan gebouwd worden.
  3. Er zijn geen uitlaatgassen die de oracover van het vliegtuig snel doen verslijten.
  4. Een elektromotor draait vrijwel geruisloos wat tegenwoordig in ons dichtbevolkte land een must is.

Enkele nadelen zijn de benodigde aankoop van dure batterijen en de keuze van de juiste combinatie motor, batterijen en regelaar. Dit artikel geeft je enkele richtlijnen mee om deze keuze tot een goed einde te brengen.

De motor-regelaar combinatie dewelke de fabrikant opgeeft werkt meestal perfect. Doch hier ben je gebonden aan een welbepaald merk dat de vliegtuigfabrikant gebruikt. Daarnaast is de eenvoudigste manier om een goede motor voor je vliegtuig te vinden de copy-paste methode. Je zoekt op het net je vliegtuig met bijhorende motor die zijn goede werking reeds bewezen heeft en je bent zeker van succes.
Indien je zelf een motor wenst te kiezen uit het zeer brede gamma beschikbare motoren moet je een aantal regels in acht nemen. Ten eerste: Net als bij verbrandingsmotoren moet een elektomotor een zeker vermogen produceren om de schroef aan te drijven. Het geproduceerde vermogen is het resultaat van de stroom die door de moter gaat vermenigvuldigd met de spanning die over de motor staat. Dit vermogen wordt uitgedrukt in watt. 746Watt is het equivalent van 1PK. Afhankelijk van het soort vliegtuig en het type vlucht kan je dan de volgende richtlijn gebruiken om te weten te komen welk vermogen je motor moet produceren.

  1. 110W/kg is goed voor schaalmodellen.
  2. 170W/kg is goed voor sport en basis acro modellen.
  3. 220W/kg is goed voor acro en initiele 3D vluchten.
  4. 300W/kg is goed voor extreme 3D vluchten.
  5. wordt vervolgd...

    Het principe van brushless motoren

    Comming soon...

    Batterijen???

    Comming soon...